Beleidsplan ABU 2020: een belangrijk jaar voor onze branche

Het voeren van een kwaliteitsstrategie is de enige manier om uitzendwerk blijvend van toe­gevoegde waarde te laten zijn voor de arbeidsmarkt. Lees in het beleidsplan 2020 hoe we de term kwaliteit invullen voor de markt, voor onze leden en voor uitzendkrachten.

Tegelijkertijd kunnen we de ogen niet sluiten voor het malafide deel van de uitzendbranche. Onze branche blijkt gevoelig voor uitwassen, met alle gevolgen van dien: negatieve beeldvorming die ook terugslaat op uitzenders die alles goed hebben geregeld.

Een greep uit de speerpunten voor 2020:

  • Een nieuwe cao. In 2020 begint de nieuwe ronde cao­-onderhandelingen. Inzet: een cao die van waarde is voor uitzendkrachten en een cao waarin uitzendwerkgevers nog meer hun verantwoordelijkheid nemen als het gaat om goed werkgeverschap.
  • Lobby voor kwaliteit uitzendbranche én wetgeving met ruimte voor uitzendwerk. De ABU wil de uitzendbranche een kwaliteitsimpuls geven en sluit daarbij op voorhand geen enkele maatregel uit. Mits effectief, uitvoerbaar en te handhaven. We vinden het hoog tijd voor opschoning.
  • Een actiever mediabeleid: door het ontwikkelen en uit­dragen van onze visie op thema’s als een inclusieve arbeidsmarkt. Hierbij kunnen we input van onze leden gebruiken. Verhalen uit de praktijk blijken aan te slaan bij media en beleidsmakers.
  • Arbeidsmigranten: betere dienstverlening aan deze groep en het creëren van een positievere beeldvorming.
  • Onderwijs: ABU-uitzenders als probleemoplosser: De ABU wil samen met zijn leden komen tot een betere markt voor uitzenders die actief zijn in het on­derwijs.

Het hele beleidsplan leest u hier.

 

Bron: ABU