In januari 2021 is er in opdracht van APS Personeelservices een onderzoek gedaan naar de doelgroep millennials (tussen de 20 en 35 jaar). In Nederland is sprake van een vergrijsde arbeidsmarkt en heerst schaarste aan jongere medewerkers, wat de zoektocht naar deze doelgroep vermoeilijkt.
Iedere generatie heeft een andere kijk op de wereld en zorgt ervoor dat er gedeeltelijk weer een nieuwe cultuur ontstaat. Millennials staan bekend als optimisten en multitaskers. In wetenschappelijk onderzoek worden ze gekenmerkt als betrokken, ongeduldig en zelfverzekerd. Ze zijn gewend dat het economisch goed gaat, kennen weinig tegenslagen en zijn niet bang om hun baan te verliezen. Sterker nog, de volgende uitdaging staat alweer klaar. Kortom, millennials zijn een belangrijke doelgroep in deze arbeidsmarkt en het is voor organisaties zeer nuttig erachter te komen wat hun motivatiefactoren zijn. Ze letten op de aantrekkelijkheid van een organisatie en willen dat een sollicitatieprocedure niet te lang duurt, anders haken ze af. Millennials staan te popelen om alsmaar meer uitdagingen aan te gaan en meer verantwoordelijkheden op zich te nemen. De aard van het professioneel leren is vandaag de dag een gewoonte geworden. Daarom hebben ze altijd haast om door te gaan naar de volgende vaardigheden of taken. Bij het vinden van een nieuwe baan letten ze op de betekenisgeving van het werk, de werkomgeving, het imago en salaris.
Hoe kunt u zich als organisatie profileren als een interessante werkgever? Vertel ze wáárom het werk gedaan wordt in plaats van wat het werk inhoudt. Geef ze voldoende taken waarmee ze zichzelf uit kunnen dagen en maak ze belangrijk in de organisatie. Millennials willen iets goed doen voor de wereld dus vertel ze wat uw organisatie doet aan duurzaam ondernemen. Daarnaast willen ze perspectief zien in hun werk. Het is belangrijk om duidelijk te zijn over hoe hun carrièrepad eruit gaat zien. Geef tot slot aan wat u van ze verwacht en maak het mogelijk om hun eigen inbreng zichtbaar te maken.